Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kardinál Duka zabouchl migrantům a uprchlíkům bránu milosrdenství

6. 01. 2016 13:17:00
Kardinál Dominik Duka ve svém novoročním poselství zabouchl bránu milosrdenství před migranty a uprchlíky. Učinil tak několik týdnů poté, co ji symbolicky otevíral.

Dne 8. prosince minulého roku se na celém světě i v našich významných chrámech otevíraly “svaté brány milosrdenství”. Tímto aktem byl v katolické církvi zahájen mimořádný Svatý rok milosrdenství.Podle papeže Františka je jeho smyslem “obrátit pozornost k podstatě evangelia”, jádru křesťanství, řekli bychom základní křesťanské hodnotě. “Milosrdenství může skutečně přispět k vytvoření lidštějšího světa. Zvláště v těchto našich časech, kdy je odpuštění v prostředích lidského soužití vzácným hostem, se důraz na milosrdenství stává naléhavějším, a to všude: ve společnosti, v institucích, v práci a také v rodině,” zdůraznil. Při otevírání brány ukončil svoji promluvu přáním: “Kéž nás průchod Svatou bránou přiměje k zaujetí postoje milosrdného samaritána.”


Ve svém novoročním poselství nazvaném “Aby naši civilizaci neodvál vítr jako opadané listí” Duka sice nepřekvapil, protože jeho postoje jsou mnohým dostatečně známé, ale překonal svůj běžný standard mlácení prázdné slámy a obvyklou dávku demagogie. “V jednom odstavci mluví o milosrdenství pro všechny bez rozdílu a na konci odstavce už straší uprchlíky, kteří naši civilizaci odvanou jako vichr opadané listí. Takže Duka rozděluje svět na "my" a "oni", my máme naši civilizaci, nás se týká milosrdenství, my se musíme semknout a naši civilizaci bránit. A pak jsou tu "oni" – vichr, co nás chce odfouknout – těch se milosrdenství netýká,” jak trefně formuloval Dukovu vadnou logiku diskutér Mephisto pod Dukovým článkem.

Není to bohužel první podobný výrok vedoucího představitele české katolické církve (předsedy České biskupské konference). Duka je v tom poměrně konzistentní, avšak zcela nekompatibilní se současným papežem, kterému lidé na rozdíl od Duky jeho slova mohou věřit, když hovoří o církvi vycházející do všech periferií, které potřebují světlo evangelia. (Evangelii gaudium, čl. 20) “Zvláštní výzvu pro mne představují migranti, protože jsem pastýřem církve bez hranic, která se cítí být matkou všech. Vybízím proto země k velkorysé otevřenosti, která namísto strachu ze zničení místní identity bude schopna vytvářet nové kulturní syntézy.” (Evangelii gaudium, čl. 210) Nedávno se vyjádřil: "Tváří v tvář migračním vlnám, jichž se ve všech koutech naší planety zvedá stále více, evangelium milosrdenství otřásá svědomím a zabraňuje tomu, abychom uvykli utrpení druhých. Když jako diváci hledíme na udušené, strádající či ztroskotané lidi, naše lhostejnost a mlčení otevírá cestu spoluvině. Lidé, kteří opustili svou zemi, zakusili vydírání převaděčů a obchodníků s lidmi, nakonec přicházejí do situace plné podezření a strachu. Nezřídka narážejí na nedostatek jasných a uskutečnitelných norem, které by stanovily pravidla a ukázaly cestu k integraci.”

Sleduji pražského arcibiskupa od jeho jmenování a přiznám se, že jsem měl z počátku podstatněoptimističtější očekávání co se jeho budoucího působení týče. Bohužel, způsobem vyjednávání a obhajování majetkového narovnání, nadbíháním politikům, cenzurou, trestáním oponentů a jeho postojem k migrační krizi mě velice zklamal. Duka rád hovoří o křesťanské civilizaci. Ale těžko říct, co ta křesťanská civilizace je, zda vůbec a kdy se o nějaké takové dalo hovořit. Současný papež hovoří o civilizaci industriální, technologické nebo o “civilizaci, která je paradoxně raněna anonymitou a zároveň je posedlá slíděním po detailech ze života druhých, civilizaci stižené nestydatě morbidní zvědavostí.” (Evangelii gaudium, čl. 169) A také o tom, že “církev nabídla světu ideál ‘civilizace lásky’.” (Laudato si’, čl. 231)

Zdá se, jako by Duka mentálně žil v době předminulého a několika dřívějších staletí, kdy se katolictví zredukovalo na státní ideologii. Taková církev už ale nikoho nezajímá, je to paktování s establishmentem, s mocí a penězi, které ostře kritizuje právě papež. “Církev chce obejmout každého a říct mu, že má právo na střechu nad hlavou. Ve vztahu k chudým lidem má církev dvojí úkol, na jedné straně mluvit v pravdě a druhé straně svědčit. S tím souvisejí také dvě pokušení, která mohou církev činit nevěrohodnou. Nelze kázat chudobu a žít jako faraon [feudál]. Druhým pokušením je korupce, zpřaženost s politickým establismentem.”

Duka svými postoji činí katolickou církev v očích veřejnosti nevěrohodnou a svým tlacháním vyprazdňuje křesťanské pojmy. Dá se říct, že Dukův přístup je podobný biblickým saduceům: „Ti neměli víru, ztratili víru! Dělali svoje náboženské řemeslo paktováním s mocnými: politickými a ekonomickými mocnostmi. Byli to mužové moci.” A k těm v evangeliích mluví Ježíš velmi příkře: “Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít.” (Mt 23,13)

Papež si v závěru své promluvy při objasňování, proč vyhlásil rok milosrdenství, klade řečnickou otázku:“Je naivní myslet si, že to může změnit svět?” Ano, lidé inspirovaní Duchem, jako je papež František, jsou schopni svět měnit a nakonec i pro preláty, jako je kardinál Duka, je brána milosrdenství otevřená.

Autor: Václav Urban | středa 6.1.2016 13:17 | karma článku: 15.95 | přečteno: 2197x

Další články blogera

Václav Urban

Sobotní násilí jako policejní akce?

Demokracie znamená především to, že občané mají kontrolu nad státem a jeho představiteli. Tento víkend byla důvěra v tento stav otřesena.

8.2.2016 v 16:40 | Karma článku: 36.71 | Přečteno: 1451 | Diskuse

Václav Urban

Západ musí začít přemáhat zlo dobrem

“V Paříži byla napadena západní civilizace a její skvělé hodnoty,” tak se dá ve zkratce shrnout, co dnes slyšíme ze všech stran. Ve skutečnosti jsme jenom v šoku, že by se snad něco z toho, co Západ působí v arabském světě, mělo odehrávat v teploučku naší kolonialistické metropole.

13.1.2015 v 11:08 | Karma článku: 12.79 | Přečteno: 706 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Tichý

Na počátku byla kniha

Tak jsem si názvem docela zavařil. Protože o jaký jde počátek, o takovou může jít knihu. Pro většinu z nás tou první knihou bylo nějaké dětské obrázkové leporelo.

25.4.2017 v 20:10 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Karel Trčálek

Lidovec Čunek je ozdobou své ženy

Manželky lidovců si uměly vybrat správné muže. Jenže lidovců je jen několik desítek tisíc, z toho už většinou ženatých, kdežto žen je mnohem více. Ne, každá žena nemá to štěstí, že se nechala oplodnit Čunkem nebo Bělobrádkem

25.4.2017 v 18:42 | Karma článku: 8.00 | Přečteno: 273 | Diskuse

Martina Studzinská

O vulgarismech tentokrát trochu jinak

Vulgárně by se mluvit nemělo, alespoň tedy na některých místech ne. Slušný člověk se jejich užívání snaží aspoň minimalizovat. Zároveň by nás nemělo rozhodit, když na nás nějaký primitiv svůj vulgární výraz vytáhne.

25.4.2017 v 16:16 | Karma článku: 13.30 | Přečteno: 416 | Diskuse

Milan Šupa

Neuvěřitelné, ale doba temna stále trvá!

Podívejme se nyní na jednu z temných událostí temného středověku, která je mimořádně zajímavá tím, že je ve své podstatě plně srovnatelnou s nejsoučasnějším a nejaktuálnějším děním.

25.4.2017 v 15:15 | Karma článku: 20.27 | Přečteno: 875 | Diskuse

Petr Vlášek

Strach je nejlepší motivátor

Motivace být první není touha po vítězství, nýbrž strach z toho být druhý. Zkusili jste se někdy zamyslet nad tím, že nás již od samého počátku ovládá strach daleko více než naše touhy.

25.4.2017 v 15:02 | Karma článku: 6.66 | Přečteno: 203 | Diskuse
Počet článků 42 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2588
Autor webu www.neuhaus.cz

Osobní stránka

Osobní blog na aktualne.cz

---

MOTTO:

V našem světě rychle se měnících hodnot (vítaných změn, které přináší technický a vědecký pokrok) podléhají změnám také duchovní, morální a umělecké hodnoty, ovšem daleko pomaleji a ne vždy k lepšímu.

Těžko říct, co přinese budoucnost. Rád bych si dovolil vyjádřit názor, že nový horizont nám může otevřít pokorný zájem o vnitřní či duchovní hodnoty. Naše technologické pokroky by nám měly poskytnout více času – budeme totiž potřebovat kulturu, abychom si to všechno mohli dovolit.

— Kurt Adler, 1965

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.