Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pitoresknost doby, ve které žijeme

24. 03. 2009 18:29:19
Ráno cestou na fakultu jsem potkal u popelnic Karla Kašeho. Léta se ve městě neukázal. Když jsem ho před týdnem viděl po několika letech zase v rodném městě, měl jsem radost. Je tomu dobrých třicet let, kdy jsem se s ním poprvé dal do řeči a od té doby nesčetněkrát. Abyste rozumněli, Karel není žádný hlupák ani alkoholická troska, ale nadaný člověk, kterému zkřížila život schizofrenie. Už čtyřicet let žije způsobem, který se vymyká všem moderním strategiím.

 

Teď mě mrzí, že jsem ho u té popelnice nevyfotil, ale říkal jsem si, že se nehodí fotit někoho, kdo vybírá jídlo z popelnice. Karel však působil naprosto uvolněně a přesypával kusy jídla z jednoho sáčku do většího a s uspokojením prohlásil: „Žádná krize není.“ Když jsem obhlédl jeho igelitky, dal jsem mu za pravdu.

Kdo zná Karlův životní styl, musí potvrdit, že vypadá ve svých pětašedesáti letech neuvěřitelně vitálně a spokojeně. Troufám si říct, že lépe než řada jeho vrstevníků. Vzpomínám si, že v psychicky nejhorším stavu jsem Karla viděl na začátku devadesátých let. Byl naprosto dezorientovaný. Všichni se najednou začali starat sami o sebe a to, aby pomohli nějakému "exotovi", nikoho ani nenapadlo. Karel se vydal na čas do světa a dneska se zdá, že je v pohodě. Je houževnatý, vytrvalý, drží se svého osvědčeného životního stylu i způsobu oblékání a rozhodně mu nechybí humor.

Mám ve zvyku naslouchat starším a zkušenějším. Když Karel říká, že žádná krize není, něco na tom bude. Rozhodně to nebude krize, která by se odrazila v obsahu našich popelnic.

Chtěl bych vám představit ještě jednoho staršího a zkušenějšího kamaráda z mého rodného města. Bedřich Budil je výtvarník. Ve svých obrazech popisuje pitoresknost doby, ve které žijeme.

Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984). Celý obraz je smetiště ve zdevastované krajině.
Bedřich Budil: Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (polyptych), 1984, olej, plátno, 131 x 368 cm. Autor dílo komentoval, že je to Evropa od Západu na Východ. Celý obraz je smetiště ve zdevastované krajině. Plátno by se také dalo nazvat "Entropa" - jako alegorie civilizační entropie. Vzniklo však o pětadvacet let dříve než Černého plastika.

Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984, výřez). Bedřich má rád romantického malíře Friedricha (1774-1840), zde použil motiv jeho obrazu jako kontrast ke zdevastované krajině.
Bedřich Budil: Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984, výřez). Bedřich má rád romantického malíře Friedricha (1774-1840), zde použil motiv jeho obrazu jako kontrast ke zdevastované krajině.

Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984, výřez). Další motiv: panenka vyhozená na smetišti je až příliš živá. Vybavuje se mi Horáčkův text: "Narveme do popelnic!“ Bedřich to kdysi komentoval, že lidi jsou materialisti, ale právě proto, že jsou materialisti, nemají úctu ani k věcem.
Bedřich Budil: Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984, výřez). Další motiv: panenka vyhozená na smetišti je až příliš živá. Vybavuje se mi Horáčkův text: "Narveme do popelnic!“ Bedřich to kdysi komentoval, že lidi jsou materialisti, a právě proto, že jsou materialisti, nemají úctu ani k věcem.

Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984, výřez). Tato část podle Bedřicha symbolizuje Východ.
Bedřich Budil: Pocta Casparu Davidu Friedrichovi (1984, výřez). Tato část má symbolizovat Východ - močály a spáleniště.

Abych doplnil pohlednici naší doby z Jindřichova Hradce, budu citovat ještě jednoho oblíbeného rodáka, sbormistra a dirigenta Metropolitní opery v New Yorku, se kterým jsem se seznámil bohužel až po jeho smrti, a jehož text mám jako motto svého blogu:

"V našem světě rychle se měnících hodnot (vítaných změn, které přináší technický a vědecký pokrok) podléhají změnám také duchovní, morální a umělecké hodnoty, ovšem daleko pomaleji a ne vždy k lepšímu.

Těžko říct, co přinese budoucnost. Rád bych si dovolil vyjádřit názor, že nový horizont nám může otevřít pokorný zájem o vnitřní či duchovní hodnoty. Naše technologické pokroky by nám měly poskytnout více času – budeme totiž potřebovat kulturu, abychom si to všechno mohli dovolit."

— Kurt Adler, 1965

Autor: Václav Urban | úterý 24.3.2009 18:29 | karma článku: 11.90 | přečteno: 1651x

Další články blogera

Václav Urban

Sobotní násilí jako policejní akce?

Demokracie znamená především to, že občané mají kontrolu nad státem a jeho představiteli. Tento víkend byla důvěra v tento stav otřesena.

8.2.2016 v 16:40 | Karma článku: 36.71 | Přečteno: 1455 | Diskuse

Václav Urban

Kardinál Duka zabouchl migrantům a uprchlíkům bránu milosrdenství

Kardinál Dominik Duka ve svém novoročním poselství zabouchl bránu milosrdenství před migranty a uprchlíky. Učinil tak několik týdnů poté, co ji symbolicky otevíral.

6.1.2016 v 13:17 | Karma článku: 15.95 | Přečteno: 2198 | Diskuse

Václav Urban

Západ musí začít přemáhat zlo dobrem

“V Paříži byla napadena západní civilizace a její skvělé hodnoty,” tak se dá ve zkratce shrnout, co dnes slyšíme ze všech stran. Ve skutečnosti jsme jenom v šoku, že by se snad něco z toho, co Západ působí v arabském světě, mělo odehrávat v teploučku naší kolonialistické metropole.

13.1.2015 v 11:08 | Karma článku: 13.09 | Přečteno: 707 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Turista se ptá Brňáka... :-)

Hantec je místní varieta češtiny používaná v hovorové mluvě v Brně. Tato specifická mluva vznikla během několika staletí smíšením hanáckých nářečí češtiny s němčinou brněnských Němců...

28.5.2017 v 18:19 | Karma článku: 13.05 | Přečteno: 440 |

Michal Schmidt

Kritik zabloudil na Zlín Film Festival 2017 - 1. den

Zlín - Jako minulý rok, tak i nyní jsem na Zlínském filmovém festivalu. Je to však s jedním rozdílem. Budu svými texty o festivalu zaplňovat tento zcela normální blog (aby jen tak nezel prázdnotou). Přináším vám dojmy z 26.5.2017.

28.5.2017 v 11:19 | Karma článku: 4.74 | Přečteno: 156 | Diskuse

Eva Štěpánková

Muž, který nakupoval jen to nejlepší

Být znalcem výtvarného umění a zároveň schopným obchodníkem, který se stane jedním z nejbohatším lidí své doby, se nepodaří každému. O to cennější je odkaz ropného magnáta Calouste Gulbenkiana, který odkázal své sbírky veřejnosti.

28.5.2017 v 8:00 | Karma článku: 7.14 | Přečteno: 158 | Diskuse

Karel Sýkora

Kajínek a jeho popularita...

Jiří Kajínek je český recidivista. V roce 1998 byl odsouzen za dvojnásobnou nájemnou vraždu a jeden pokus vraždy k doživotnímu trestu odnětí svobody. Během pobytu ve vězení se z něj několikrát pokusil uprchnout.

28.5.2017 v 7:36 | Karma článku: 7.85 | Přečteno: 155 |

Jaroslav Kovaříček

Rozjímání o poezii.

Před pár lety přišel za mnou jeden starší muž a požádal mne zdali bych mu nemohl natočit album jeho poezie. Ten nápad dostal při poslechu mého rozhlasového pořadu poezie japonského básníka Bašó.

28.5.2017 v 5:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 63 | Diskuse
Počet článků 42 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2590
Autor webu www.neuhaus.cz

Osobní stránka

Osobní blog na aktualne.cz

---

MOTTO:

V našem světě rychle se měnících hodnot (vítaných změn, které přináší technický a vědecký pokrok) podléhají změnám také duchovní, morální a umělecké hodnoty, ovšem daleko pomaleji a ne vždy k lepšímu.

Těžko říct, co přinese budoucnost. Rád bych si dovolil vyjádřit názor, že nový horizont nám může otevřít pokorný zájem o vnitřní či duchovní hodnoty. Naše technologické pokroky by nám měly poskytnout více času – budeme totiž potřebovat kulturu, abychom si to všechno mohli dovolit.

— Kurt Adler, 1965

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.